دکتر کیانپور :
استفاده از قیرهای غیر استاندارد اثرات زیان بار به دنبال دارد

استفاده از قیرهای غیر استاندارد اثرات زیان بار به دنبال دارد

قیری که وارد پروژه می‌شود گاه مطابق دستورالعمل‌ها کنترل نمی‌شود و از قیرهای غیراستاندارد استفاده می‌شود ، افزود:نظام کنترل کیفی قیر باید تقویت شده و استفاده از قیرهای اصلاح‌شده الزامی شود

به گزارش طلوع پرس به نقل از روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دکتر مجید کیانپور با اشاره به چالش‌های اساسی در صنعت قیر و آسفالت ، خاطر نشان کرد: استفاده از قیرهای غیر استاندارد اثرات زیان بار به دنبال دارد بنابراین کیفیت قیر یکی از مهم‌ترین مسائل برای ارتقای کیفیت پروژه‌هاست.

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اظهار به اینکه قیری که وارد پروژه می‌شود گاه مطابق دستورالعمل‌ها کنترل نمی‌شود و از قیرهای غیراستاندارد استفاده می‌شود ، افزود:نظام کنترل کیفی قیر باید تقویت شده و استفاده از قیرهای اصلاح‌شده الزامی شود

  رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات به چالش‌های موجود در حوزه قیر و آسفالت اشاره کرد و گفت:آزمایشگاه‌ها در تضمین کیفیت و پیشگیری از خسارات نقش حیاتی دارند.

این مدیر جامع نگر با بیان اینکه آزمایشگاه نقش تشخیص طبی برای پروژه‌ها را دارد، ادامه داد: آزمایش‌ها بر اساس دستورالعمل ناظران و مشاوران شروع شده و نمونه‌ها اخذ می‌شود و بر اساس آن کیفیت راه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بالای دستورالعمل ۷۷۳ ، اظهار کرد:متأسفانه این دستورالعمل بیشتر جنبه جریمه‌محور پیدا کرده و کارخانه‌های تولید آسفالت را به سمت آزمایش صرف می‌برد که با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: مرکز تحقیقات باید به عنوان مشاور عمل کند و نظرات تمامی متخصصان جمع‌آوری شود تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین عنوان کرد: تقریباً ۳۰ درصد قیر تولیدی کشور بر اساس قانون سنواتی گذشته در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد، ۱۷ درصد به سازمان شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد و بخش عمده دیگر در اختیار بنیاد مسکن است. در عین حال، همین قیر با ۵۰ درصد قیمت در بورس عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشانکرد: باید از کنترل کیفیت صرف به سمت تضمین کیفیت حرکت کنیم و طراحی راه برای ۲۰ سال آینده را با نگاه به بهره‌وری و پایداری انجام دهیم. در حوزه اجرا نیز با چالش‌های متعددی مواجه هستیم و لازم است بر برآیند محصول تمرکز کنیم.

دکتر کیانپور در بخش دیگری از سخنانش به نحوه  نگهداری آسفالت اشاره کرد و بیان داشت: موضوع زه‌کشی و مدیریت آب‌های سطحی چالش مهمی است و تقویت مهندسان مشاور و ارتقای دانش فنی دستگاه‌های نظارتی می‌تواند به طراحی مناسب و اجرای دقیق کمک کند.

وی  در خصوص آسفالت بازیافتی  تصریح کرد: توجه جدی به استفاده از تراش‌های آسفالت در حدود ۳۵ تا ۶۵ درصد در راه‌های روستایی علاوه بر صرفه‌جویی در منابع، تضمین کیفیت را نیز همراه دارد.

مدیرعامل توسعه نگر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عدم نظارت و کمبود نیروی متخصص را از دیگر چالش این حوزه عنوان کرد و گفت:در بسیاری از پروژه‌ها، مهندسین ناظر نیازمند دانش فنی به‌روز هستند و حدود ۳۰ درصد فعالان این حوزه دارای گواهینامه فنی هستند و ۷۰ درصد فاقد آن هستند. از اینرو باید دستورالعمل ویژه‌ای برای بکارگیری مهندس ناظر مقیم تدوین شود

رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پایان کاهش فاصله دانشگاه و صنعت را مهم بر شمرد و تأکید کرد: یابد و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ارتقای مهارت‌های عملی استفاده شود تا مهندسان با مهارت بیشتری وارد پروژه‌ها شوند.

پایان/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا