وزیر راه و شهرسازی؛ تکمیل حلقه مفقوده کریدور پروژه رشت – آستارا از اولویت ملی است
تکمیل حلقه مفقوده کریدور پروژه رشت - آستارا از اولویت ملی است

تعریض و بهسازی آزادراه ساوه–سلفچگان با مشارکت بخش خصوصی؛ پروژهای راهبردی برای تقویت کریدورهای ترانزیتی کشور
به گزارش طلوع پرس، وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر نقش راهها و ریلها در تقویت دیپلماسی حملونقل و توسعه منطقهای،گفت:همراهی بخش خصوصی برای تسریع در تکمیل کریدورهای حیاتی ضروری است.
دکتر فرزانه صادق درآیین آغاز تعریض آزادراه ساوه – سلفچگان با اشاره به تداوم دیدارها و رایزنیهای بینالمللی در دو هفته اخیر ، حاطر نشان کرد:تکمیل کریدورهای ریلی و آزادراهی نه تنها آثار ملی دارد، بلکه در عرصه بینالمللی و منطقهای نیز تأثیرگذار است.
وزیر راه و شهرسازی به نشست سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو و همچنین رایزنیهای منطقهای با پاکستان اشاره کرد و بیان داشت:تضمین بار و تسهیل ترانزیت در حلقههای مفقوده کریدورها، به ویژه در اتصال رشت – آستارا، از اولویتهای ملی است و تکمیل آزادراهها و خطوط ریلی موتور پیشران این اهداف خواهند بود.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تحریم و محدودیتهای مالی، مشارکت بخش خصوصی نقش محوری در پیشبرد پروژهها دارد و وزارتخانه تلاش کرده وعدهها را به اقدامات عملی تبدیل کند،گفت:ما در یک سال گذشته بر آمادهسازی زمین، تأمین زیرساختهای آب، برق و گاز و ایجاد بسترهای لازم برای تحویل پروژههای مسکن و زیرساختی تمرکز کردهایم تا تحویل نهایی بر اساس استاندارد انجام گیرد؛ در حوزه حملونقل نیز بخش خصوصی میتواند ضمن سرمایهگذاری، نقش پشتیبانی فناورانه و اجرایی ایفا کند.
بر پایه این گزارش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور با ارائه گزارش فنی و اجرایی پروژه تعریض آزادراه ساوه – سلفچگان،خاطر نشان ساخت: این محور را یکی از مسیرهای راهبردی شبکه ترانزیتی کشور معرفی کرد و گفت: این آزادراه بهعنوان حلقه حیاتی اتصال قطبهای صنعتی اراک و اصفهان به مرکز کشور عمل میکند و ارتقایچظرفیت آن، بر توجیه اقتصادی و فنی روشن و قابل دفاع است.
مهندس هوشنگ بازوند با اشاره به مشخصات فنی پروژه ، عنوان کرد:طول آزادراه ۶۴.۸ کیلومتر و برآورد هزینه تعریض حدود ۵۱ هزار میلیارد ریال انجام شده است. چهار سال برای اجرای عملیات پیشبینی شده و طراحیها براساس مطالعات دقیق صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:در این طرح، حدود ۲,۰۴۵,۰۰۰ مترمکعب خاکریزی، ۸۵۰,۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری و ۲۲۰,۰۰۰ مترمکعب بتنریزی انجام خواهد شد. همچنین ۴,۹۵۰ تن آرماتور و ۷۲۵,۰۰۰ تن آسفالت از جمله احجام اجرایی پروژه است.
مهندس بازوند با بیان اینکه روزانه حدود ۴۲ هزار وسیله نقلیه از این محور عبور میکند و ۳۵ درصد این تردد مربوط به حملونقل سنگین است، ادامه داد:این حجم از بار ترافیکی، کیفیت عبور و ایمنی را تحتتأثیر قرار داده و افزایش خطوط عبوری، ضرورتی قطعی برای روانسازی ترافیک و کاهش ریسک حوادث بهویژه برای ناوگان باری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درباره الگوی تأمین مالی پروژه ، تصریح کرد:براساس تصویبنامه هیئت وزیران، ۹۰ درصد سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و ۱۰ درصد توسط دولت انجام میشود؛ این مدل مشارکت، مسیر تأمین منابع پایدار و تسریع در اجرا را فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه های کشور با اشاره به آثار اقتصادی و منطقهای این طرح، تصریح کرد: تعریض این آزادراه موجب تسهیل حملونقل کالا و مسافر، کاهش هزینههای لجستیکی، ارتقای ایمنی، و تقویت دسترسی صنایع به شبکههای ترانزیتی و بنادر خواهد شد؛ تأثیری که در افزایش رقابتپذیری تولید و رونق منطقهای کاملاً محسوس خواهد بود.
بازوند در پایان تأکید کرد:رعایت برنامه زمانبندی، تامین مصالح، مدیریت کارگاهی و نظارت فنی مستمر بهطور روزانه انجام خواهد شد تا پروژه در چهار سال مقرر به نتیجه برسد.
پایان/



