مهندس دستمالچی عنوان کرد: قصه پرغصه عبور مجتمع خدمات رفاهی زال از بروکراسی هفت خوان رستم در لرستان

ساخت این مجتمع زال دو بیش از ۵ سال طول کشید در حالی که کل آزادراه خرم زال کمتر از ۵ سال ساخته شده است
به گزارش پایگاه خبری طلوع پرس، خدمات ارزنده مهندس فرخ هاشم زاده؛ بزرگ مرد سردار سازندگی که با تلاش شبانه روزی و سرمایه گذاری کلان با شکافتن زاگرس موفق به ساخت آزراد راه خرم آباد- اندیمشک در کوتاه ترین زمان ممکن گردید، شایسته قدردانی است.
این تلاشگر جهادی علاوه براین که بر بروز حواث فراوان مرگبار در محور قدیم خرم آباد خاتمه داد ،با صرف حدود ۱۵ میلیارد تومان پلی بر روی رودخانه خرم آباد در جوار پل سید نصرالله احداث کرد ونام نیک ایشان در تاریخ کشورمان جاودانه گردید.
سرپرست آزادراه خرم زال با بیان اینکه گروه سرمایه گذار برای اجرای مجتمع خدماتی رفاهی زال دو ، دنبال سود مالی نبودند،اظهار کرد : اجرای چ ن ین پروژهایی چون سود چندانی ندارد لذا صرفا در راستای رفاه حال مردم و مسافران عزیز اجرا شده است.
مهندس عبدالرضا دستمالچی تصریح کرد : مجتمع رفاهی زال دو ؛ یک شرکت جداگانهای می باشد که دارای تراز مالی است . اما جزئی از این آزادراه محسوب می شود . کما اینکه در قرارداد اولیه نیز ثبت شده که خوشبختانه به نحو مطلوب اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه مجتمع خدماتی رفاهی زال یک در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ به بهرهبرداری رسیده است،گفت : حدود سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد وزارت راه و استانداری لرستان مراحل مقدماتی زال دو را نیز شروع کردیم که ابتدا پیگیرهای لازم برای تخصیص زمین انجام شد و همین موضوع دو سال طول کشید.
سرپرست آزادراه خرم زال اظهار کرد : به دلیل تراکم بسیار بالای درختان ، منابع طبیعی اجازه ساخت را نمی داد . اما بعد از طی مراحل قانونی و پیگیرییهای مستمر منابع طبیعی و معاون عمرانی وقت استانداری لرستان مجوز احداث به سرمایه گذار واگذار کردند.
مهندس دستمالچی عنوان کرد : با توجه به ترافیک این مسیر ، شلوغ نبودن مجتمع اولی و تعطیل بودن برخی از جایگاه ها در طول شبانه روز ، بنابراین ساخت مجتمع دو را متوقف کردیم که مجدد وزارت راه و استانداری لرستان پیگیر ساخت مجتمع دو شدند واین مجموعه آمادگی واگذاری به سرمایه گذار را اعلام کرد که تمام مجوزهای لازم را از طرف آزادراه انجام می دهیم بلکه بتوانیم فرصتی برای افراد دیگر ایجاد شود.
وی خاطر نشان ساخت : چندین مورد به صورت جدی برای ساخت مجتمع اعلام آ مادگی کردند . اما وقتی به پایانه برای انجام کارهای مقدماتی مراجعه می کردند و با انبوهی از بروکراسی های زائد مواجعه می شدند از اجرای کار منصرف و پس می کشیدند.
مهندس دستمالچی اظهار کرد : از طرفی بی میلی سایر سرمایه گذار ها برای ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی نشان میدهد که ساخت این گونه مجتمعها در این مناطق بازگشت مالی مد نظر را ندارد .
وی گفت : برخی از ما توقع ایجاد مجتمع هایی در حد مجموع های مهر و ماه یا مهتاب را دارند که باید قبول کرد مجتمعی که در شعاع ۲۰۰ کیلومتر تهران است با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست.
مهندس دستمالچی تصریح کرد : سال ۱۳۹۶ مسئولین استان و وزارت راه باز خواستار اجرای مجتمع زال دو شدند که از اواسط سال ۹۶ ما پیگیر مجوزهای مورد نیاز از پایانه شدیم و در نهایت اواسط سال ۹۷ شروع به ساخت کردیم که بعد از مدتی معاونت عمرانی شکایتی از مجتمع کرده بود که ساخت غیر مجاز است .لذا کلیه کار ها را متوقف و پروانه را هم باطل کر دند.
وی ادامه داد : اما ناچاراً کار را تعطیل کردیم تا اینکه موفق به گرفتن رای را از دیوان عالی شدیم و ثابت کردیم خلافی صورت نگرفته و بلاخره بعد از پیگیرییهای فراوان برای رفع ابطال پروانه ۳ میلیارد تومان جریمه پرداخت کردیم.
وی با انتقاد از برخی بروکراسی های زائد خاطر نشان کرد : ساخت این مجتمع زال دو بیش از ۵ سال طول کشید در حالی که کل آزادراه خرم زال کمتر از ۵ سال ساخته شده است.
وی با بیان اینکه اواسط سال ۹۸ مجددا ساخت ساختمان رفاهی را شروع کردیم، تصریح کرد : سال ۱۴۰۰ کارهای شرکت نفت و جایگاه شروع شد که آن هم یک سال طول کشید و از آبان ماه سال گذشته به مرحله بهره برداری رسید ولی به دلیل نبود یک سری از قطعات شرکت نفت تا اواخر خرداد سال جاری طول کشید که از یک ماه پیش کار توزیع سوخت با یک لاین بنزین شروع شده و یک لاین دیگر به دلیل نبود تجهیزات تعطیل است.
مهندس دستمالچیان با تاکید بر اینکه اکنون تامین سوخت جایگاه بر عهده مسئولین استان است ،خاطر نشان ساخت : کارهای ساخت قسمت رفاهی به اتمام رسیده و تا چند ماه آینده نیز تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید . وی تصریح کرد: عمده کارهایی که در رفاهیات مانده نصب تجهیزات است که به دلیل مسائل مالی دچار وقفه زمانی شده است.
سرپرست آزادراه خرم زال در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات هزینه شده در این مجمتع اشاره کرد و گفت : تا بحال برای ساخت و تکمیل این مجتمع بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اظهار به اینکه به دلیل زمانبر بودن اجرای پروژه هزینهها چند برابر شدند ، تصریح کرد : متأسفانه به دلایلی ساخت این مجتمع از سال ۹۷ تا به حال طول کشید که در صورت حمایت مسئولان می شد در کوتاهترین زمان ممکن ساخته شود و سرمایه گذار گرفتار موانع تراشی نمی شد و چندین برابر افزایش قیمت داشته باشیم.
مهندس دستمالچیان شیوع ویروس کرونا را از دیگر عوامل تاخیر در اجرای پروژه عنوان کرد و گفت : با شروع کرونا مجبور به تعطیل کردن کار شدیم و باز افزایش قیمت داشتیم.
وی تصریح کرد: در حالی که مجتمع زال مساحت ش دو برابر زال ۲ بود ، هزینه ساخت آن دو و نیم میلیارد تومان بود و اکنون ۲۰ برابر زال یک هزینه شده است.
وی با اعلام این خبر که علاوه بر بنزین و گازوئیل ، گاز نیز در این مجتمع ارائه میشود،گفت :این مجتمع شامل کافی شاپ ، رستوران ، سوپر مارکت، سوغات سرا و سایر خدمات است.
ایشان بیان داشت : ۳۰ نفر به صورت مستقیم در این مجتمع مشغول شدند که با افتتاح رفاهیات این تعداد بیشتر خواهد شد.
وی با اظهار به اینکه مجلس شو رای اسلامی قانونی را تحت عنوان پرداخت عوارض آزاد راه ها به صورت الکترونیکی یا itc تصویب کرده است، بیان کرد : متأسفانه همین باعث نگرانی و دغدغه همه همکاران شده است چون با اجرای این قانون به ناچار بایستی با همکاران مشغول در عوارضی قطع همکاری کنیم.
مهندس دستمالچی با بیان اینکه اجرای این طرح برای تردد مسافران خوب است اما مشکلات فراوانی از جمله نبود زیرساختها دارد ، اظهار کرد : زیرساخت آن به هیچ عنوان فراهم نخواهد شد و با توجه به اینکه کلاً برای هر کاری در مسیر آزادراه انجام میشود و مجتمع های رفاهی نیز جزو آنها هستند از محل عوارضی کسب درآمد می کنند بنابراین وقتی itc شود نه تنها چیزی تعلق نمیگیرد بلکه حدود ۴۰ درصد وصول پول افت پیدا میکند . لذا عملاً تعمیر و نگهداری راه ها مختل می شود و به درستی انجام نخواهد شد.
ایشان بیان داشت : اکنون ۴۰ نفر در دو عوارضی آزادراه مشغول هستند که در صورت اجرای این طرح بایستی با یک سری از نیروها قطع همکاری کنیم و آن هم در این شرایط که استان با مشکل بیکاری و اقتصادی دست به گریبان است، اصلا به صلاح نیست.
دستمالچی اظهار کرد : ما شرکت خصوصی هستیم و از همین محل کسب درآمد می کنیم که این موضوع دغدغهای برای همه ما شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه قانون را به صورت عام تصویب می کنند بعد هم شعار حمایت از بخش خصوصی سر می دهند،تصریح کرد : ۱۳ سال است اینجا به بهرهبرداری رسیده منکر حمایت نیستیم اما زمان ساخت همه مسئولان حمایت می کردند و اگر حمایت نبود کار به این عظمت ساخته نمیشد . مشابه این آزادراه ، آزادراه تهران – شمال است که بیش از ۳۰ سال است هنوز نصف آن اجرا نشده است.
سرپرست آزادراه خرم زال با اشاره به اینکه دقیقاً احجام و مشخصات آزادراه خرم زال عین آزادراه تهران – شمال است که ۵۲ ماه زمان ساخت آن بوده و ۱۳ سال است که توسط بخش خصوصی اجرایی و به بهرهبرداری رسیده است ،خاطر نشان کرد : اینکه به عنوان یک شعار بگوییم با بخش خصوصی میشود به توسعه و آبادانی رسید اما در عمل هیچ کاری انجام ندهیم ؛ آب در هاون کوبیدن است.
مهندس دستمالچی خاطر نشان ساخت : علیرغم تمام مشکلات ؛ کار را پیش می بریم . اما شوربختاته با اجرای برخی قوانین چوب لای چرخ توسعه گذاشته میشود.
وی گفت : همین الان در عوارضی به نیرو نیاز داریم و شرایط جذب نیرو را داریم که نیرو جذب کنیم اما متاسفانه طبق قانون مهلت دادند از اول مهرماه عوارضی بایستی به صورت الکترونیکی باشد.
دستمالچی با بیان اینکه قوانین آزادراه در کل دنیا متفاوت است،تصریح کرد : قانون آزادراه بر اساس ایجاد ایمنی است . بنابراین در آزادراه قسمتهای خدماتی باید در مجتمعهای رفاهی مجموع شوند چون به علت سرعت بالا در ورود و خروج نمی توان به راحتی مجوز ایجاد مجتمع های رفاهی در هر نقطه ای از آزادراه را داد.
وی خاطرنشان کرد : برنامه ای برای ساخت این مجتمع نداشتیم بنا بود هرکسی متقاضی باشد ما مجوز های لازم را ارائه بدهیم . اما کسی درخواست نکرد که چیزی که به عنوان مجتمع رفاهی ساخته میشود و اکثرا در حد دکه یا مغازه پیشنهاد میدادند که این خلاف قانون نظام آزادراه است.
وی با اشاره به اینکه در قسمتهای مجتمع رفاهی امکان واگذاری دکه یا مغازه فراهم است ، اما به صورت منفرد در مسیر های دیگر غیر ممکن است،گفت : اکثرا متقاضی اجرای مجتمع در اطراف عوارضی هستند که در آنجا به دلیل تجمع ترافیک امان پذیر نیست.
مهندس دستمالچیان با تاکید بر اینکه مجتمع های رفاهی باید در یک فضایی که نکات ایمنی در آزادراه رعایت شود اجرا شوند ، افزود : حریم ساخت و ساز در آزادراه ۶۸ متر است که تمام ساختمانهای حربم آزادراه خرم زال خارج از ۶۸ متر هستند.



