دکتر شاهوردی بیان کرد؛ تکمیل حلقه مفقوده کریدور سراسری شمال به جنوب در انتظار تامین منابع مالی
تکمیل حلقه مفقوده کریدور سراسری شمال به جنوب در انتظار تامین منابع مالی

قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با اجرای قطعه ای از حلقه مفقوده آزاد را خلیج فارس؛ برکات فراوان عاید کشور کرده است که حذف قتل گاهی به نام محور قدیم خرم آباد – بروجرد ونقطه پایات نهادن به تصادفات پی در پی مرگبار این محور وتلفات جانی توام با مجروحان ناقص العضو فراوان وزیانهای مادی ونارضایتی عمومی در کنار کاهش سوخت وجلوگیری از فرصت سوزی نمونه هایی از ترا ژدی ناشی از خلاء اجرای این پروژه را تشکیل می دادند
به گزارش طلوع پرس،جاده به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه وتامین امنیت وآرامش مردم از اهمیت ویژه برخوردار است.قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز که دانش وتجربه راهسازی در مناطق مختلف میدانهای جنگ ،زیر باران موشک وبمب طی مدت نزدیک به یک دهه توسط همه قدرتهای جهان اعم از غرب جنایتکار تا شرق را اندوخته است،پس از خاتمه دفاع مقدس برای جبران محرومیت ها وعقب ماندگی های عمرانی وزیر بنایی کشور آستین همت بالا زد و بد خواهان کشورمان را که سودای بهره برداری از مشکلات برخاسته از این ضعف ها را در سر می پر وراندند،با اجرای ابر پرو ژه ها وقس علی هذا همه رشته هایشان را پنبه کرد و آنان را نا کام ساخت.
بر شمردن عناوین پرو ژه هایی که این نهاد مردمی به منصه ظهور رسانده وخدماتی که به عنوان حمایت های جانبی از اهالی میر عبور پروژه ها تا شعاع ده ها کیلو متری ارایه کرده است از جمله برکات حضور قرار گاه خاتم در عرصه بازسازی ویرانه های جنگ تحمیلی وسازندگی کشور است.
آزاد راه اراک -خرم آباد که اهمیت فراوانش بر کسی پوشیده نیست و به علت مغفول ماندن از دایره برنامه ریزی های مسئولان کشور به حلقه مفقوده آزاد راه خلیج فارس لقب گرفته است،به برکت حضور قرار گاه خاتم از زیر غبار بی توجهی خارج گردید وجان تازه در کالبد ترانزیت مسافر وکالا در قلب کشور وتا شمال وجنوب دمید.
این نهاد مردمی امروزه تحت فرماندهی سردار عبدالرضا عابد بار سنگین سازندگی در بخش های مهم کشور را بدوش گرفته که آزاد راه اراک -خرم آباد به عنوان یکی از مهمترین شریانهای حیاتی کشور که از اهمیت استراتژیک وسوق الجیشی برخوردار است،ضرورت توجه ویزه مسئولان را می طلبد .
قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با اجرای قطعه ای از حلقه مفقوده آزاد را خلیج فارس؛ برکات فراوان عاید کشور کرده است که حذف قتل گاهی به نام محور قدیم خرم آباد – بروجرد ونقطه پایات نهادن به تصادفات پی در پی مرگبار این محور وتلفات جانی توام با مجروحان ناقص العضو فراوان وزیانهای مادی ونارضایتی عمومی در کنار کاهش سوخت وجلوگیری از فرصت سوزی نمونه هایی از ترا ژدی ناشی از خلاء اجرای این پروژه را تشکیل می دادند.
دکتر محمد شاهوردی مدیرعامل شرکت احداث ،نگهداری و بهره برداری آزاد راه خرم آباد – بروجرد – اراک از مدیران جهادی قرار گاه خاتم الانبیا (ص) با حضور میدانی و تلاش جهادی وبجان خریدن مشکلات عدیده در امر تکمیل حلقه مفقوده آزاد راه خلیج فارس فرصت طلایی برای به سر انجام رساندن این پروژه و بهره مندی هرچه بیشتر کشور ومردم از برکات آن فرصت طلایی فراهم نموده که در صورت تعلل مسئولان ذیربط در دولت،علاوه بر افزایش هزینه وخسارت ناشی از تاخیر دراجرای آن ،بدبین مردم وتحمیل خسارت بر آنان را به دنبال خواهد داشت.
به منظور آشنایی با مسایل مربوط به این عرصه ؛گفت وگویی با دکتر محمد شاهوردی انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود.
دکتر شاهوردی با تاکید براینکه تکمیل حلقه مفقوده کریدور سراسری شمال به جنوب در انتظار تامین منابع مالی است،تصریح کرد که تاخیر درتکمیل این پروژه به زیان کشور است.

مدیرعامل شرکت احداث ،نگهداری و بهره برداری آزاد راه خرم آباد – بروجرد – اراک ؛ خاطر نشان ساخت : پروژهی آزادراه اراک – خرم آباد یکی از پروژههای مهم و ملی کشور است که با هدف تسهیل در حمل نقل و جابجایی کالا و مسافر همچنین اتصال محورهای اصلی شمال به جنوب کشور و بندرامام خمینی ( ره ) عملیاتی و اجرایی شده است .
دکتر محمد شاهوردی از؛آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ( ص ) برای اجرای قطعه یک آزادراه اراک – خرم آباد که به حلقه مفقوه آزاد راه خلیج فارس شهرت یافته ،خبر داد و تحقق این مهم را در گرو اقدام سریع دولت جهت رفع موانع برشمرد .
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اراک – خرم آباد خاطر نشان کرد : با توجه به افزایش تورم و پایین بودن قیمت؛ اجرای این پروژه با قرارداد قبلی برای سرمایهگذار ممکن نسیت . اما در صورت اصلاح قیمت قرارداد و تامین منایع مالی، عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک – خرمآباد بزودی شروع خواهد شد .
وی تصریح کرد : در راستای تکمیل ادامه مسیر آزادراه اراک – خرم آباد بر اساس تصمیمات اتخاذ شده بنا بوده استان مرکزی هزار میلیارد تومان و استان لرستان هزار میلیارد تومان از محل مولدسازی یعنی طی دو سال هر سالی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه تامین منابع مالی داشته باشند .
دکتر شاهوردی با بیان اینکه حداقل ۳ الی ۴ سال زمان برای تکمیل این پروژه نیاز است ، گفت : البته در صورت تامین منابع مالی با افزایش چندین جبهه کاری می توان این پروژه را ۳ ساله به بهره برداری رساند.
وی اظهار کرد : در صورت تامین منابع مالی طی یک بازه زمانی سه ساله می توان این پروژه را تکمیل و به بهره برداری رساند . البته مهمترین موضوع برای ادامه تکمیل این پروژه تامین منابع مالی و اصلاح قرارداد است .
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه اراک – خرم آباد خاطر نشان ساخت : برای آغاز مجدد این پروژه باید قراداد جدید منعقد شود . چون با مبلغ قراداد قبلی حتی امکان اجرای ۲۰ کیلومتر از این مسیر هم ممکن نیست .
مدیرعامل شرکت احداث ، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اراک – خرمآباد گفت : در صورتی باید کار قطعه یک انجام شود که استان مرکزی هم مابقی آن را انجام دهد تا کریدور کامل شود .لذا پیشنهاد من به استاندار محترم استان و معاون عمرانی این است به جای ساخت قطعه یک ، اعتبار یک هزار میلیارد تومان به آزادراه خرم آباد اراک اختصاص داده شود .
وی با اشاره به قطعه یک آزادراه خرم آباد – اراک گفت : این قطعه شامل ۶۸ کیلومتر میباشد که ۱۳ کیلومتر آن در استان لرستان و مابقی در استان مرکزی است .
دکتر شاهوردی با تاکید بر اینکه اصلاح قرارداد اجرایی این پروژه لازمه اجرای ادامه آزادراه است ، بیان کرد : برای تسریع در شروع عملیات اجرایی این پروژه، لایحه ای تنظیم و تقدیم دولت کردیم که قرارداد اصلاح و قیمت به روز شود . چون بحث مشارکت و سرمایه گذاری حائز اهمیت است .
وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات سرمایه گذار در بحث آزادراه اراک – خرم آباد اشاره کرد و گفت : عمدهترین مشکل ما تامین منابع مالی و آنتن دهی مسیر است که علیرغم تلاشهای بسیاری برای حل این مسئله ، متاسفانه این مسیر همچنان فاقد آنتن دهی است که انتظار میرود مسئولین مربوطه تدابیری در این راستا بیاندیشند.
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات مشکل را در محدوده سرنمک بر طرف کرده اما مشکل ما محدود به این محور نیست . بلکه در دره دینرآباد است ،افزود: برای رفع مشکل ؛ جاده دسترسی را ایجاد و نقاط کور را هم شناسایی و به شرکت مخابرات معرفی کردیم که برق رسانی شده تا شرکت مخابرات بتواند پوشش آنتن دهی همراه اول را ایجاد کند که انتظار داریم شرکت مخابرات به زودی این مشکل را بر طرف کند.

وی گفت : در این خصوص مکاتباتی با شرکت مخابرات استان انجام شده که امیدواریم این مشکل بزودی برطرف شود .
دکتر شاهوردی با اظهار به اینکه برخی ادعا کردهاند که طراحی این مسیر مشکل دارد و صرفاً با ادعا نمیشود گفت که یک مسیر طراحی غیر استاندارد است ، خاطر نشان ساخت : طراحی این مسیر کاملاً استاندارد و بر اساس دستورالعملها و ادله کارشناسان است . طراحی مسیر توسط چندین طراح و مشاور از جمله مهندسین مشاور پارس ،مهندسین مشاور طاها مهندسین مشاور ذی نثار انجام شده وبر این پروژه نظارت داشتهاند .لذا صرفاً با ادعا نمیشود گفت که این مسیر مشکل دارد .
وی به موضوع مهم و اساسی در بحث حوادث جادهای اشاره کرد و بیان داشت : کیفیت پایین خودروها و عدم رعایت اصول و فرهنگ رانندگی از علل عمده حوادث جادهای است . مگر یک جاده چقدر میتواند تحمل کند . سرعت ۱۴۰ یا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت اصلاً اصولی و استاندارد نیست.
وی گفت : بر اساس گزارش پلیس راه ، علت اصلی حادثه اخیر اتوبوس در این محور قصور راننده بوده است .
دکتر شاهوردی بیان داشت : طبق آمار پلیس راه ، عموما ۹۵ درصد حوادث جادهای بر اثر عدم دقت راننده ،سبقت غیر مجاز و .. است و اگر این نکات رعایت شود اصلاً حادثهای به وجود نمیآید .
مدیرعامل شرکت احداث ،نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک – خرم آباد با تاکید بر اینکه نظریه باید مبتنی بر مسائل فنی و تخصصی باشد وگرنه با ادعا ی این که مسیر غیر استاندارد است اصلاً صحیح نیست و کاملاً کذب است، افزود : دستورالعمل ها و بخشنامه ها باید مبتنی بر اصول فنی تخصصی باشد . لذا جای سوال باقی است که با چه مستندات و اصولی ادعا می کنند این مسیر غیر استاندارد است .
دکتر شاهوردی تصریح کرد : با توجه به فرا رسیدن سال جدید و اینکه آزادراه اراک – خرم آباد مسیر سراسری شمال -جنوب ومرکز کشور است و چندین خدمات رفاهی در این کریدور فعال است ؛توجه ویژه مسئولان را می طلبد.
وی با اشاره به اینکه مسائل ایمنی نیز در حال ارتقا هستند، نظافت عملیاتی شده ، اکیپهای راهداری افزایش یافته و خط کشی تکمیل شدها ست،افزود: طرح استقبال نوروزی با نظریه پلیس راه و راهداری در حال انجام است که البته دستگاههای اجرایی باید بیشتر پای کار باشند .
وی با اعلام این خبر که تعداد ۷ دستگاه برفروب،دو دستگاه لودر ، سه دستگاه گریدر و چندین دستگاه کامیون در این مسیر فعال هستند ،افزود: اما با توجه به سرما و یخبندان امسال ، در بحث تردد مشکلاتی به وجود آ مد که از مردم عزیز استان و سایر مسافرانی که از این مسیر تردد میکنند عذرخواهی میکنیم.
دکتر شاهوردی با اشاره به اینکه کارفرمای پروژه آزادراه اراک – خرم آباد تصمیم گیرنده افتتاح این پروژه بوده و زودتر از موعدمقرر افتتاح شد ،افزود: با توجه به جمیع جهات شاید در آن شرایط افتتاح این پروژه تصمیم درستی بود ، بعد از افتتاح این پروژه در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از طرف شرکت ساخت و وزارت راه هیچ آوردهای برای تکمیل این پروژه انجام نشده که میطلبد شرکت ساخت و وزارت راه آورده های خود را پرداخت نمایند .
وی در خصوص ایمنی این پروژه گفت : عمده مشکلات این پروژه در حد ضرورت و اضطراری و اورژانسی انجام شده است .
مدیر عامل شرکت احداث ،نگهداری و بهره برداری آزاد راه اراک – خرم آباد از نصب ۶۴ جت پناه و دو دستگاه ماشین آلات آتش نشانی بصورت شبانه روزی خبر داد و گفت : در صورت وقوع حادثه در طی شبانه روز؛ سرویس دهی و خدمات به رانندگان ارایه می شود .
وی درخصوص تامین برق این پروژه گفت : به دلیل مشکلات مالی ، برق رسانی به این پروژه انجام نشده که با نصب ۶ ژنراتور ؛ مشکل برق رسانی این پروژه برطرف شد .
شاهوردی در خصوص الکترونیکی شدن عوارض آزادراه گفت : قرارگاه و شرکت ساخت در زمینه الکترونیکی شدن عوارض آزادراه مشکلی ندارند ولی متاسفانه زیر ساخت های الکترونیکی شدن هنوز مهیا نشده است .
وی اظهار کرد : مخدوش کردن پلاک ها از طرف برخی از کاربران جاده ای و زمانبر بودن وصول عوارض آزادراهی از جمله مشکلات الکترونیکی شدن عوارض آزادراه می باشد .
وی تاکید کرد : در صورت مهیا شدن زیر ساخت ؛ دریافت عوارض الکترونیکی شدن آزادراه هم انجام می شود .
شاهوردی ادامه داد : این پروژه عظیم و ملی موجب کاهش آمار مرگ و میر، کاهش هزینههای مادی ناشی از حوادث جادهای و کاهش لطمات جبرانناپذیر روحی و روانی ناشی از حوادث و تصادفات میشود .
وی از جمله مزایای این پروژه را کاهش مسافت، بهبود وضعیت حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت عنوان کرد و افزود : همچنین این پروژه از نظر اقتصادی بازدهی خیلی خوبی برای استان دارد و در تقویت صنعت حمل و نقل منطقه موثر است .
دکتر شاهوردی گفت : کسانی که با ورود و خروجهای ناایمن از پرداخت عوارض امتناع می کنند علاوه بر تضییع حقوق دولت و سرمایهگذار ،کار خطرناکی هم انجام میدهند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند .
دکتر شاهوردی با بیان اینکه متاسفانه برخی از راههای فرعی و غیر ایمن وارد آزادراه میشوند که اصلا درست نیست، اظهار کرد : طبق آمار روزانه دو تا سه هزار فرار عوارض داریم که نیاز است مسئولین مربوطه و محلی همکاری های لازم را داشته باشند .
وی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه تبادل محدوده بیرانشهر اشاره کرد و بیان داشت : در طرح اولیه که مطالعه ش د باید هر پروژه ای توجیح فنی و اقتصادی داشته باشد از جمله بحث های مردمی، آمایش سرزمینی و تراکم جمعیت که همه این ها در مطالعات لحاظ می شوند .
وی با بیان اینکه در طرح اولیه برای ایجاد ورود و خروج در این محدوده به این نتیجه رسیده اند که الزامات استاندارها در خصوص ایمنی تردد و حفظ جان مردم رعایت شود، تصریح کرد : با پیگیری مردم منطقه ،مسئولین و نمایندگان مجلس و با توجه به حادثه خیز بودن جاده قدیم و از طرفی امتیاز حق تشرف یا ورود به آزادراه با شرکت احداث کننده است که با توجه به دلایل عنوان شده، شرکت احداث کننده ؛ حق تشرف و ورود را بلامانع دانسته است .
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزادراه اراک – خرم آباد خاطر نشان ساخت : این شرکت عمدتاً به خاطر رفاه حال مردم و حادثه خیز بودن مسیر حق تشرف و ورود را واگذار کرد ه که میطلبد مسئولین استانی و محلی ،راهداری و شهرسازی پیگیر تامین منابع ، تملک و سایر موارد باشند و مراحل اجرایی آن را انجام بدهند که مشکل دسترسی بیرانشهر به آزادراه نیز حل شود .
وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد تردد محور قدیم به محور آزادراه انتقال یافته است، اظهار کرد : در تونل پونه به دلیل شرایطی از جمله سیستم تهویه و اطفا حریق ؛ نفتکش ها نباید عبور کنند و چنانچه اتفاقی در این تونل رخ بدهد فاجعه میشود . چراکه سیستم ما هم جوابگو نیست . اما متاسفانه علیرغم نصب تابلو اعلام خطر و مکاتبات با شورای تامین، راهداری و پلیس راه، نفتکش ها همچنان از این محور تردد می کنند .
ایشان بیان داشت : طراحی برای عبور نفتکش از این محور بسیار هزینه بر است یعنی باید یک تونل دیگر کنار این تونل ها ایجاد می شد به همین دلیل شرایط تردد نفتکشها در این محور مهیا نیست و تانکرهای سوخت باید از مسیر قبلی استفاده کند .
پایان گزارش/



