معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: افزایش دو برابری اعتبار سال گذشته برای تکمیل حلقه مفقود کریدور شمال به جنوب
افزایش دو برابری اعتبار سال گذشته برای تکمیل حلقه مفقود کریدور شمال به جنوب

علیرغم اینکه در ابتدای سال مالی هستیم اما با توجه به حساسیت پروژه ، تزریق اعتبار مرحله به مرحله صورت میگیرد تا هرچه زودتر شاهد تکمیل حلقه مفقود کریدور شمال به جنوب باشیم
به گزارش طلوع پرس؛معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام خبر افزایش ۲ برابر سال گذشته اعتبار برای تکمیل حلقه مفقود کریدور شمال به جنوب برای افزایش سرعت انجام پروژه ، گفت : برای تسریع در تکمیل این پروژه ملی برای سال ۱۴۰۴ اعتبار خوبی به وزیر پیشنهاد دادیم که به سازمان برنامه اعلام شده و قطعا حدود ۲ برابر سال گذشته اعتبار به این پروژه تخصیص خواهیم داد.
مهندس هوشنگ بازوند در آیین کلنگزنی قطعه یک پروژه آزادراه خرمآباد – بروجرد – اراک در پاسخ به سوال خبرنگار طلوع پرس،مبنی بر تحقق وعده افزایش دو برابری اعتیار پروژه راهآهن دورود – خرم آباد در سفر قبلی به استان ، گفت : در راستای تحقق این وعده بزودی ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد : علیرغم اینکه در ابتدای سال مالی هستیم اما با توجه به حساسیت پروژه ، تزریق اعتبار مرحله به مرحله صورت میگیرد تا هرچه زودتر شاهد تکمیل حلقه مفقود کریدور شمال به جنوب باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اهمیت اجرای پروژه راهآهن – خرم آباد در توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی در غرب کشور ، گفت : این پروژه یکی از مطالبات جدی ودیرینه مردم استان است.
وی خاطر نشان کرد : مردم انتظار دارند این پروژه هرچه زودتر به بهرهبرداری برسد و البته دولت و ب ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز مصمم به تحقق این مهم است.
مهندس بازوند با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود – خرم آباد یکی از سه پروژه اصلی ریلی کشور است که قطعا جزو اولویت های مسئولین است،گفت : این پروژه بسیار اثر گذار توسعه در راستای تکمیل کریدور شمال به جنوب یعنی در محور آستارا دریا به دریا تا بندر امام خمینی بسیار حائز اهمیت است.
مهندس بازوند با تاکید بر اینکه این پروژه و این مسیر یک کریدور بسیار مهم و اساسی برای کشور است ،ادامه داد : خوشبختانه این پروژه علیرغم گرفتاری ها و مشکلات خاص خود ، جزو استجازه محسوب می شود و سال گذشته هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده که از ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این پروژه یکی از ابر پروژههای راه آهن کشور است که بیش از ۳۳ کیلومتر تونل سخت و طولانی دارد ، خبر داد : در حال تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه هستیم و قطعا تزریق اعتبار ادامه دارد .
مهندس بازوند بیان کرد : خوشبختانه پروژه شرایط خوبی دارد امسال هم یک پیش بینی را در نظر گرفتیم که از محل استجازه تهاتر نفت ، اعتبار خوبی به این پروژه تزریق شودو قطعا این پروژه نسبت به سال ۱۴۰۳ رشد چشم گیری دارد .
وی بیان کرد : چون این پروژه ۳۳ جبهه کاری فعال دارد که خوشبختانه مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء توانایی افزایش جبهه های کاری را دارد .
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد : این ۱۳ هزار میلیارد تومان را ما باید به نوعی تامین اعتبار کنیم و تلاش می کنیم که این تامین اعتبار را محقق کنیم تا بتوانیم طی ۳ تا ۳ و نیم سال تامین اعتبار این پروژه تمام شو.
وی ضمن قدردانی از مجموعه بزرگ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ( ص ) که در همه پروژه ها خصوصا پروژه راه آهن زحمت زیادی را قبول کرده ، گفت : به صورت ویژه از سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کمال قدردانی را دارم.
بر پایه این گزارش
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)
از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژههای ریلی در کشور در دو دهه اخیر خبر داد
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) با بیان اینکه:پروژههای ریلی کشور در دو دهه اخیر ۷۰ درصد پیشرفت داشتهاند،گفت: اما پروژههای آزادراهی به ۳۵ درصد نرسیده است این در حالی است که بخش عمده بار ترافیک کشور روی آزادراهها کشور انجام میشود .
سردار محمدرضا رحمانی در آیین شروع عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک- بروجرد-خرمآباد به چالشهای موجود در پروژههای آزادراهی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این چالش ها ناشی از خلأهای قانونی و عدم حمایت از بخش خصوصی است که امروز هزینه اجرای پروژههای آزادراهی چند برابر نسبت به گذشته شده و این حاصل بیتوجهی به حمایت در زمان مناسب است.
مدیر عامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای راه وطن در جنگ تحمیلی ۱۲ روز گفت: شهدای والا مقام جانانه در مقابل رژیم جعلی و کودک کشی صهیونیستی مقاومت کردند و جانشان را برای دفاع از نظام مقدس تقدیم کردند.

دکتر رحمانی به جان فشانی شیر بچه های لرستان در جنگ اخیر اشاره کرد و گفت: وقتی راننده جرثقیل داوطلبانه وارد میدان شد و جان شیرین خود را تقدیم نظام کرد ،مهر تایید بر شکست دشمن بود.
وی خاطرنشان کرد: در ایام جنگ اخیر کلیه کارگاههای قرارگاه با حضور فرماندهان و جوانان و متخصصان تحصیل کرده داخلی فعال بودند .چرا که ما وظیفع داریم اینگونه به مردم خدمت کنیم.
سردار رحمانی با بیان این مطلب که قرارگاه در حوزه حمل و نقل اقدامات چشمگیری انجام داده است ، گفت : در بخش حمل ونقل ریلی بیش از ۴ هزارو ۸۰۰ کیلومتر پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شده ، در حوزه بزرگراهی بیش از ۴ هزار کیلومتر انجام گرفته و ۳ هزار کیلومتر آزاد راه در کشور وجود دارد که بیش از هزارو ۱۰۰ کیلومتر آن توسط قرارگاه احداث شده است.
وی افزود: ۴۱۰ کیلومتر از این پرو ه ها با مشارکت و سرمایهگذاری قرارگاه محقق شده است و این پروژه یکی از پروژه های مهم و کریدورهای اصلی کشور نیز بشمار می رود که قطعات ۲ و ۳ و ۴ ان از بروجرد تا خرم آباد توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اجرا و به بهره برداری رسیده است که اینک قطعه یک کلنگ زنی می شود که در سریعترین زمان ممکن به بهره برداری می رسد و ثمره آن را مردم بزودی خواهند چشید.
دکتر رحمانی با اشاره به نقش مهم زیرساخت های حمل و نقل ریلی در شرایط بحرانی افزود: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به تأکید وزیر از بندر چابهار بازید کردیم اقدام فوری شد جهت تخلیه کشتی ها و کالا اساسی مشاهده کردیم که بحث آزاد راه و ریل برای شریان های اصلی کشور بسیار مهم و حیاتی هست.
وی با بیان این مطلب که عملیاتی کردن برنامه هفتم توسعه نکات مثبتی بدنبال دارد، افزود: اما اگر بتوانیم تصدی گری دولت کمتر کنیم زمینه مشارکت واقعی بخش خصوصی را فراهم کنیم، موفقیت بیشتری در جذب سرمایه خواهیم داشت و قطعا در توسعه آزاد راها موفقیت کسب خواهیم کرد.
سردار رحمانی با تأکید براینکه سرمایه گذاری آزاد راه با شاخص ها اقتصادی کشور همخوانی ندارد ادامه داد : نبود حمایت کافی، هزینههای بالای اجرایی، خلأهای جدی در قوانین مشارکتی و عدم جذابیت سرمایهگذاری در این بخش، موجب طولانیشدن زمان اجرای پروژههای آزادراهی شدهاست.
وی با اظهار به اینکه قراردادهایی که برای برخی پروژهها منعقد شدهاند، عملاً پشتیبانی مالی مؤثری برای ادامه پروژهها در آنها دیده نمیشود،افزود:مشکلات جدی در قوانین مشارکت وجود دارد که بازنگری در این قوانین ضرورت دارد.
سردار رحمانی به کاستیهای موجود در نظام سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: بسیاری از قوانین مشارکت در حوزه آزادراهی، متناسب با واقعیات اقتصادی کشور نیستند .
وی گفت: ما بخشهایی از دولت هستیم و براساس توصیه، درخواست یا دستور، اجرای پروژههایی را برعهده میگیریم؛ اما این پروژهها در قالبهای فعلی ، از منظر سرمایهگذاری توجیهپذیر و اقتصادی نیستند .
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء تاکید کرد: نگاه ما به این پروژهها بیشتر زیرساختی است تا اقتصادی. اما اگر میخواهیم سرمایههای کشور را به این حوزه جذب کنیم، باید موانع موجود را برداریم و تسهیلات واقعی ایجاد و تزریق کنیم.
دکتر رحمانی در این آیین خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای برنامه هفتم شد ، وادامه داد: برنامه هفتم توسعه نکات بسیار خوبی دارد، اما چنانچه بتوانیم بار اجرای پروژهها را از دوش دولت برداریم و زمینه مشارکت واقعی بخش خصوصی را فراهم کنیم، قطعا موفقیت بیشتری در جذب سرمایه خواهیم داشت.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) در بخش دیگری از سخنانش به تجارب دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر و نقش حیاتی زیرساختها اشاره کرد و بیان داشت: در زمان جنگ تحمیلی فرصتی فراهم شد که از این لندر بازدید داشته باشیم و با دستور ورود فوری وزیر ،وقت تخلیه کشتیها و کالاهای اساسی انجام شد که نشاندهنده اهمیت وجود آزادراه و ریل در چنین نقاط راهبردی بود.
سردار رحمانی با بیان اینکه برای درک اهمیت زیرساختهای جادهای، کافی بود نقش حیاتی بندر چابهار در تخلیه کشتیها و تأمین کالاهای اساسی در روزهای جنگ تحمیلی را مشاهده کنیم، خاطر نشان کرد: امروز هم زیرساختهای حملونقل اعم از آزادراه و ریل، شریانهای حیاتی اقتصاد ملیاند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی بر لزوم کاهش بار دولت در پروژههای آزادراهی اشاره کرد و بیان داشت : هرچه بتوانیم سهم تصدی گری دولت را در اجرا کمتر کنیم و زمینه جذب سرمایهگذاران داخلی را فراهم آوریم، قطعاً در توسعه آزادراهها موفقتر خواهیم بود
پایان گزارش/



