وزیر راه و شهرسازی: پروژه راهآهن چابهار–زاهدان یکی از کلیدیترین پروژههای ترانزیتی کشور است
پروژه راهآهن چابهار–زاهدان یکی از کلیدیترین پروژههای ترانزیتی کشور است

پروژه راهآهن چابهار–زاهدان یکی از کلیدیترین پروژههای ترانزیتی کشور است که در تکمیل کریدور شمال–جنوب نقش محوری ایفا میکند. عزم ما برای بهرهبرداری از این مسیر تا پایان سال، قطعی است
به گزارش طلوع پرس به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)در نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار–زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، بر لزوم تسریع در اجرای این پروژه راهبردی و اتمام آن تا پایان سال تأکید شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت استراتژیک این مسیر ریلی در طرح توسعه شرق کشور، بر لزوم اتمام پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد و خاطر نشان ساخت: پروژه راهآهن چابهار–زاهدان یکی از کلیدیترین پروژههای ترانزیتی کشور است که در تکمیل کریدور شمال–جنوب نقش محوری ایفا میکند. عزم ما برای بهرهبرداری از این مسیر تا پایان سال، قطعی است.
دکتر فرزانه صادق با بیان اینکه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) بهعنوان پیمانکار پروژه تصمیمی هوشمندانه و اثربخش بوده، گفت: با توجه به محدودیتهای مالی، وزارتخانه با بهرهگیری از راهکارهای نوین تأمین مالی، تمام توان خود را برای حمایت از این پروژه ملی بهکار خواهد گرفت.

در ادامه سردار عبدالرضا عابد با تأکید بر پایبندی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) به تعهدات اجرایی، خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه با رعایت کامل استانداردهای فنی و مهندسی، اولویت نخست ماست و تلاش شبانهروزی برای تسریع در تکمیل آن ادامه دارد.
بر پایه این گزارش؛مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی با ارائه گزارشی جامع، به تشریح آخرین پیشرفتها، اقدامات صورتگرفته، چالشهای اجرایی و برنامه زمانبندی پروژه پرداخت و بیان کرد: با وجود پیچیدگیهای فنی، محدودیتهای مالی و شرایط اقلیمی سخت شرق کشور، پیشرفت پروژه مطابق برنامه در حال انجام است و دو فاز عمده آن تا پایان سال به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید.
شایان ذکر است؛ پروژه راهآهن چابهار–زاهدان به طول تقریبی ۶۳۴ کیلومتر، از مصوبات هیئت دولت در قالب طرح توسعه شرق کشور و سواحل مکران است. این مسیر ریلی با هدف اتصال بندر راهبردی شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی سراسری و بهرهگیری از ظرفیت ترانزیتی شرق ایران، طراحی شده است. با اجرای این پروژه، ارتباط ریلی کشورهای آسیای میانه و افغانستان با آبهای آزاد اقیانوسی فراهم خواهد شد.
گفتنی است؛عملیات اجرایی این طرح ملی از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و اکنون با شتاب بیشتری در حال پیشرفت است. با بهرهبرداری نهایی، ایران گامی بلند در تحقق کریدور بینالمللی شمال–جنوب، توسعه متوازن شرق کشور و ارتقای جایگاه ژئوپلیتیکی خود در حوزه ترانزیت منطقهای برخواهد داشت.
پایان خبر/



