مدیرعامل موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)؛ با افتتاح سه ما زود تر از موعد: پروژه باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا ( س ) با ظرفیت های رفاهی -اشتغال و تفریحی عیدی قرارگاه به مردم تهران بزرگ
پروژه باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا ( س ) با ظرفیت های رفاهی -اشتغال و تفریحی عیدی قرارگاه به مردم تهران بزرگ

موسسه شهید رجایی با سابقه درخشان تلاش جهادی بیش از ۱۹۱ پروژه اجرایی در کارنامه اش دارد که از این تعداد ، ۳۸ پروژه در حال اجراست که بیش از ۵۰ درصد این پروژه ها در شهر تهران متمرکز شده اند
به گزارش طلوع پرس،قراگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) متشکل از مجموعه های فنی -مهندسی و به عنوان بازوی توانمند اجرای ی پروژههای کشور در حساس ترین موقعیت زمانی که شرکت های خارجی در راستای تکمیل زنجیره تحریم های فلج کننده و به امید به زانو در آمدن روند سازندگی، کشورمان را ترک کردند، با گنجینه تجربیات ارزنده دوران دفاع مقدس و نیروهای زبده از کوران جنگ بیرون آمده نه تنها موفق به پرکردن خلأ ء خروج کارتلها وکمپانی های خارجی از کشورمان شد ، بلکه گوی سبقت را نیز از رقبای خارجی ربود.
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا ء(ص) در حال حاضر و با وجود شرایط جنگ اقتصادی با تشکیل موسسه هایی که یادآور یگانهای رزمی است؛ موفق به فتوحات فراوان در حوزه اجرای پروژه ها و طرح های عمرانی- زیربنایی و رفاهی در اقصی نقاط کشورشده است.
یکی از موسسه های پیشتاز و خط شکن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ء(ص) در اجرای پروژه ها؛«موسسه شهید رجایی» از زیرمجموعههای هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه است که با نگرش نوین و دانش روز مهندسی موفق به ایجاد ارزش افزوده در اجرای سازه ها وابنیه شده است.
استفاده از ظرفیت های کالبدی برای زیباسازی مناظر شهری و خلق فضاهای عرضه محیطهای نوین و م ایحتاج عمومی رونق بخش اشتغال و ارائه تجربه ای جدید از روند ارتقا ء یافته اجرای پروژه ها ی عمرانی و زیربنایی به روش خلاقانه ، شیوه مرسوم این موسسه در اجرای پروژههاست که نمونه آن را در اجرای پروژه «باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا ( س ) » در کلانشهر تهران میتوان مشاهده کرد.
به منظور آشنایی با نمونه ای از دستاوردهای متخصصان موسسه شهید رجایی قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا ( ص ) با مهندس « محمدرضا هادوی » مدیرعامل این موسسه گفت وگویی انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود؛
مهندس محمدرضا هادوی با بیان اینکه موسسه شهید رجایی با سابقه درخشان تلاش جهادی بیش از ۱۹۱ پروژه اجرایی در کارنامه اش دارد که از این تعداد ، ۳۸ پروژه در حال اجراست، گفت : بیش از ۵۰ درصد این پروژه ها در شهر تهران متمرکز شده اند و در خدمت شهروندان تهران هستیم .

مدیرعامل موسسه شهید رجایی خاطر نشان کرد : شهرداری تهران بزرگ و سازمان مهندسی عمران ، کارفرمای بسیاری از پروژههای مستقر در شهر تهران هستند و در کنار آن پروژه هایی از سازمان نوسازی شهرداری تهران، سازمان توسعه اراضی عباس آباد، سازمان امور مناطق شهرداری، سازمان بوستان های شهر تهران را در دست اجرا داریم .
مهندس هادوی با اشاره به اینکه موسسه شهید رجایی علاوه بر آن در شهرهای متعدد از کشور سابقه اجرای پروژه های عمرانی دارد و پروژه هایی نیز در دست احداث هستند، افزود:اما به طور خاص در شهرهایی همچون اهواز ۲ پروژه، زنجان ۲ پروژه، اسلامشهر ۴ پروژه، اراک ۹ پروژه، کرمانشاه ۵ پروژه و کاشان ۱ پروژه اجرا شده و یا در دست اجرا می باشد.
وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر در ۲۵ نقطه تهران بزرگ مشغول عملیات اجرایی پرو ژه ها هستیم که یکی از پروژههای مهم« باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا »در مناطق ۱۷ و ۱۸ بر روی تونل مسیر خط آهن تهران -تبریز در حال اجرا است که بیش از ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس هادوی با بیان اینکه در دولت های نهم و دهم در پی درخواست های زیاد مردمی با هدف کاهش آلودگی های صوتی و زیست محیطی تصمیم گرفته شد که خط آهن تهران – تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ که روی زمین بود به زیر زمین انتقال یابد، ادامه داد : با وجود هزینه بالا اما این کار در ادامه تلاش های ارایه خدمات مطلوب به مردم و رفاه حال آنان انجام شد . یعنی حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر راه آهن تهران – تبریز عملا ً زیر زمینی شد که ۸ و نیم کیلومتر آن تونل است .
مدیرعامل موسسه شهید رجایی تصریح کرد : شهرداری تهران تصمیم گرفت در جهت رفاه شهروندان و توسعه شهر ، این فضا را به یک فضای بازآفرینی شهری تبدیل کند که عملا ً با اجرای این پروژه مسیر قبلی ریل که روی سطح زمین بود آزاد شد . به این معنا که یک فضای باز بر روی زمین با طول ۹ کیلومتر و عرض ۳۰ متر در حریم راه آهن ایجاد شد .
وی تصریح کرد : به همت شهرداری تهران برای ساکنین این مناطق به طور خاص و بطور کلی عموم مردم در یک بعد خطی یک فضای مفرح و منظر زیبا ساخته شد .
مهندس هادوی با بیان اینکه در دوره اخیر شهرداری انجام پروژه های عمرانی و زیربنایی شتاب بیشتری گرفته است ، افزود: سازمان نوسازی شهرداری تهران به عنوان کارفرمای این پروژه تاکیدات ویژه ای برای به بهرهبرداری رسیدن پروژه داشت که در دستور کار و تلاش موسسه قرار گرفت.

وی عنوان کرد : کل این بازآفرینی شهری در مسیر ۹ کیلومتری بر این اساس اجرا شده که یک مجموعه فرهنگی، تفریحی، اجتماعی، اقتصادی در یک بعد خطی برای ساکنین این مناطق ایجاد شود .
مهندس هادوی با بیان اینکه در اجرای پروژه البته با لحاظ کردن هویت معماری ایرانی – اسلامی در نهایت یک محیط سرگرمی، آسایشی و رفاهی به طور خاص برای مردم مناطق و به طور عام برای عموم شهروندان استان تهران فراهم شده است ، عنوان کرد : فضاهایی اعم از رستوران ها، کافه ها، امکانات اسکان مادر و کودک ، بازارچه های محلی ، فضاهای های دانش بنیان ، مراکز اشتغال و فضا های سبز زیاد ی همراه با المان های شهری و مذهبی به صورت متنوع در این مسیر ۹ کیلومتر ی ایجاد گردیده که اشتغال فراوان نیز ایجاد شده است.
وی تصریح کرد : بیش از ۲۷ هکتار بر روی مسیر زیرزمینی خط آهن تهران – تبریز به باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا (س) اختصاص یافته ، که عملا منطقه را دستخوش تحولات ارزنده بسیار ثمربخش می کند .
مدیرعامل موسسه شهید رجایی خاطر نشان ساخت : در دوره اخیر شهرداری تهران ، این پروژه شتاب بسیار بیشتری گرفت و پیمانکاران متعددی کار بازآفرینی شهری در این ۲۷ هکتار را در طول خط را بر عهده دارند که موسسه شهید رجایی یکی از این پیمانکاران است .
مهندس هادوی بیان کرد : اما در اجرای این پروژه یک بخش ابنیه خاص در فاصله هزار و ۷۰۰ متری از میدان زکات تا خیابان قناعت به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و موسسه شهید رجایی واگذار شد .
وی با اشاره به اینکه در این مسیر بیشترین و مهم ترین سازه ها قرار دارند گفت : این مسیر از روی بزرگراه آیت الله سعیدی عبور میکند و تقاطع های مهمی را قطع می کند . در واقع در این مسیر هزار و ۷۰۰ متر خیابان های مهم در مسیر بزرگراه آیت الله سعیدی وجود دارد .
مهندس هادوی با اظهار به اینکه موسسه شهید رجایی در این مسیر حساس یک زیرگذر بتونی در تقاطع خیابان بهار و ۴۵ متری زرند به طول ۲۱۱ متر اجرا کرده است، عنوان کرد : یک پل با عرشه فلزی به طول ۱۴۰ متر که با احتساب شیب راه ها به طول نهایی ۶۳۵ متر بر روی بزرگراه آیت الله سعیدی میرسد و یک پل مخصوص تردد دوچرخه و یکسری ساختمان های مشهور به ساختمان سه تایی به طول ۸۰۰ متر در محدوده خیابان مایلی تا میدان ذکات اجرا شده است .
وی با بیان اینکه سه ابنیه اصلی در پروژه باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا توسط موسسه شهید رجایی اجرایی شده است، خاطرنشان کرد : این مجموعه شامل سازه ها و ابنیه ها با مجموعه ای از مشخصات فنی از جمله پل آیت الله سعیدی که وزن عرشه آن ۶۳۰ تن با ارتفاع ۶ متر از سطح زمین و به طول ۱۴۱ متر و عرض ۱۶ متر است؛ توسط کارخانه فلزی موسسه شهید رجایی ساخته شده است .
وی بیان کرد : پل دوچرخه با مجموع ساختمان های مشهور سه تایی ۷۳۸ تن وزن دارد و ارتفاع آن از سطح زمین در بیشترین حالت ۷ متر است، با طول ۸۱۰ متر و عرض ۵ و نیم متر یعنی از میدان ذکات دوچرخه ها به بالای زمین می روند و این فاصله ۸۰۰ متری را طی می کند که عملا با خیابان ها و معبر تداخلی ندار د و در خصوص ایمنی و روانی ترافیک وصرفه جویی در وقت و سوخت بسیار موثر است.
مهندس هادوی با بیان اینکه خوشبختانه پل دوچرخه هم توسط کارخانه فلزی موسسه شهید رجایی ساخته شده است، افزود : این دو پل در واقع در مجاورت هم ساخته شد ه ا ند به گونه ای که یک مسیر فلزی خیلی زیبا برای شهروندان فراهم کرده که به پل طبیعت دو معروف است .
وی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پروژه های عظیمی در شهر تهران بزرگ اجرا کرده است ، گفت : مسیر زیبا ی پیاده رو یادگار ی دوم از جمله خدمات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ( ص ) برای مردم تهران بزرگ است .
وی عنوان کرد : در مجموع ۲ هزار تن سازه فلزی برای ساخت این دو پل توسط موسسه شهید رجایی انجام شده که از نظر وزنی بالاتر از پل طبیعت است و ۲۸۱ تن هند ریل با ۳۶۰ تن چکرپلیت بکار رفته که بناست روی آن کار دیگری هم انجام شود .
مهندس هادوی خاطر نشان کرد : در حوزه احجام آرماتور در اصل برای ساخت این سازه حدود ۱۴۰۰ تن آرماتور، ۲۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۸ هزار متر مربع سنگ فرش گرانیتی و ۶ هزار متر مربع آجرنما کار شده که حقیقتا احجام اصلی در مسیر ۱۷۰۰ متری باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا (س) توسط موسسه شهید رجایی اجرا شده است.
مدیرعامل موسسه شهید رجایی عنوان کرد : این مسیر ۱۷۰۰ متری همراه با المان های شهری، زمین بازی کودکان ؛ منظرسازی بسیار زیبایی در این نطقه در جلوی دید شهروندان عزیز تهرانی قرار داده که قطعا به توسعه فضای مفرح در این مسیر ؛ کمک شایان توجه می کند .
مهندس هادوی در بخش دیگری از سخنانش به مسئولیتی که شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهری به موسسه شهید رجایی واگذار کرده اشاره نمود و ادامه داد : اصل کار این پروژه در آخر خردادماه سال ۱۴۰۴ طی یک قراداد ۲۴ ماهه به پایان می رسد . اما با تدابیر شهرداری و به ویژه سازمان نوسازی شهر تهران در ۴ ماه گذشته شتاب بیشتری به اجرا ی پروژه دادیم و راندمان را تا ۳ برابر افزایش دادیم به گونه ای که کار را ۳ ماه پیش از موعد آماده بهره برداری کردیم .
وی با بیان اینکه چند نکته در خصوص این کار بزرگ قابل یادآوری است،خاطر نشان کرد : به لطف خداوند این پروژه علیرغم اینکه در یکی از معبرهای بسیار پر ترافیک جنوب به شمال، آیت الله سعیدی بالاتر از منطقه تجاری یافت آباد اجرا شده ، هیچ حادثه جانی نداشته وپیش از موعد به بهره برداری می رسد.
مهندس هادوی تصریح کرد : علیرغم ترافیک زیاد، کار شبانه روزی که عمدتا نصب سازه های فلزی در شب انجام شده ، حجیم بودن کار ها که نیاز ب ه جرثقیل های بالای ۱۵۰ تن داشت ؛تعداد ۳ الی ۴ جرثقیل در این مسیر پر ترافیک ؛ کار در ارتفاع و در مجاورت اسکان واشتغال مردم بدون حادثه انجام شد که آنهم در این مسیر با ایمنی سطح ۳ خ و شبختانه تلفات جانی نداشتیم و عملیات اجرایی کاملا ایمن و با کمترین تزاحم شهری پیش می رود که جا دارد از پلی س راهرو که ۶ مرحله انحراف ترافیکی را پشت سر گذاشت ، قدردانی ویژه داشته باشیم .

وی دومین موضوع م هم در اجرای این پروژه را شکل خاص سازه های دو پل آیت الله سعیدی و دوچرخه به لحاظ طراحی المان های سازه ای زیبا عنوان کرد و گفت : با این طراحی یک سازه عظیم و خوش منظرجلوی چشم شهروندان قرار گرفته است.
مهندس هادوی بیان داشت : تمرکز اکیپ اجرایی در حوزه ابنیه یعنی بیش از ۱۴ اکیپ اجرایی از موسسه شهید رجایی همزمان علاوه بر سازه ،کار بنایی و آجر کاری را انجام می دادند که موضوع حساس و سوم این پروژه محسوب می گردد.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ اکیپ اجرایی از سایر پیمانکاران همزمان کار کرده اند ، افزود : این کار طبق یک برنامه ۲۴ ماهه از خرداد ۱۴۰۲ شروع شده که خوشبختانه ۳ ماه زودتر از موعد مقرر آماده بهره برداری است .
وی تصریح کرد : با کاشت گونههای گیاهی بومی و ایجاد کریدورهای سبز، به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات جزیره گرمایی کمک میکند و ساماندهی اراضی رها شده و تبدیل آنها به فضاهای مفید، چهره شهری را متحول ساخته است .
مهندس هادوی با بیان اینکه با برنامه های از پیش طراحی شده باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا ( س ) بهزودی به یکی از قطبهای گردشگری و فرهنگی تهران تبدیل خواهد شد، ادامه داد : برگزاری رویدادهای هنری، نمایشگاهها و جشنوارههای محلی در این فضا، نه تنها گردشگران را جذب میکند، بلکه فرصتهای شغلی جدیدی در حوزههای خدمات گردشگری،صنایع دستی و فروشگاههای محلی ایجاد خواهد کرد .
وی تاکید کرد : نکته قابل تامل این است که این پروژه، نمادی از نگاه نوین به توسعه شهری است که در آن، فضاهای مرده به بسترهایی زنده برای زندگی جمعی تبدیل میشوند .
مدیرعامل موسسه شهید رجایی خاطر نشان کرد : تجربه باغ راه حضرت فاطمـه زهـرا ( س ) نشان میدهد که با برنامهریزی یکپارچه، مشارکت شهروندان و توجه به معماری بومی، میتوان چالشهای کلانشهرهایی مانند تهران را به فرصتهایی برای ارتقای کیفیت ورفاه زندگی تبدیل کرد . این طرح میتواند الگویی برای سایر شهرهای ایران در بهرهگیری از ظرفیتهای پنهان شهری باشد .
مدیرعامل موسسه شهید رجایی با بیان اینکه جا دارد از همکاری و مساعدت دکتر زاکانی شهردار تهران، دکتر مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران که مجری و متولی این پروژه هستند، تیم فنی و اجرایی سازمان نوسازی شهر تهران، شرکت مهندسین مشاور پردیسان سازه و سایر ارگان های شهرداری تهران بزرگ که نقش پشتیبانی داشتند و به طور خاص از پلیس راهور که ما را در این نقطه حساس و پرترافیک یاری کردند تا پروژه را با بهترین کیفیت اجرا کنیم قدردانی ویژه نماییم.
مهندس هادوی خاطر نشان ساخت : موسسه شهید رجایی این کار را بر اساس رسالت اجتماعی قرارگاه که مورد تاکید فرماندهی محترم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ( ص ) است در زمان کاملا مناسب و کمتر از مدت زمان پیش بینی شده در قرارداد ، به روش ایمن با کمترین تزاحم شهری برنامه ریزی و اجرا کردیم و زودتر از موعد مقرر تحویل شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران و به نوبه خود مردم شریف تهران بزرگ و به طور خاص ساکنان مجاور این پروژه تقدیم خواهیم کرد.
پایان گزارش /



