مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اراک -خرم آباد
ساخت حلقه مفقوده آزاد راه خلیج فارس نیازمند اقدام سریع دولت است

اجرای قرارداد قبلی برای سرمایه‌گذار ممکن نسیت .اما در صورت اصلاح قیمت قرارداد و تامین منایع مالی، عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد بزودی شروع خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری طلوع پرس، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بعنوان بازوی توانمند توسعه کشور نقش بی بدیل در رفع محرومیت ها و ایجاد زیر ساختهای استان لرستان داشته است.

درخصوص اهمیت حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در استان لرستان و جبران عقب نگهداشتگی های تاریخی این خطه همین بس که دکتر حبیب الله دهمرده استاندار وقت لرستان که زمینه سرمایه گذاری این نهاد را در استان فراهم کرد،گفت:قرارگاه خاتم درهمان مرحله اول ورود به لرستان بالغ بر اعتبارات ۵۰ سال لرستان سرمایه وارد این استان کرده است.

قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)با حضور در لرستان طلسم وعده های عمل نشد مسئولان در خصوص اجرای پروژه های بزرگ بویژه در زمینه احادث آزاد راه هادر این استان را شکست و تحول اساسی در حوزه راهسازی لرستان ایجاد کرد.

دکتر محمد شاهوردی مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اراک -خرم آباد که تلاش بی وقفه ومجاهدت تحسین برانگیز در ایجاد حلقه مفقوده آزاد راه خلیج فارس داشته می گوید؛قرارگاه خاتم قطعه های ۲ ، ۳ و ۴ از حلقه مفقوده این آزادراه را در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تکمیل وبه بهره‌برداری ر سانده است و برای تکمیل این حلقه با ساخت قطعه یک به طول ۶۶ کیلومتر،منتظر اقدام دولت درخصوص اصلاح قرارداد اجرایی است.

قرارگاه خاتم الانبیاء باالهام از تجربیات موفق عملیات ضربتی دروان دفاع مقدس درشرایط بسیار دشوار جنگی در دروان سازندگی درهر نقطه ای ازکشور حضور یافته به تناسب همکاری مسئولان محلی منشا تحولات شگرف بوده که قطعا در استان لرستان نیز انتظار می رود با اهتمام مسئولان استان ومردم قدرشناس ؛ بیش از پیش ازنعمت حضوراین ظرفیت بسیار بزرگ توسعه بهرهمند گردند.

سرمایه گزاری قرارگاسازندگی خاتم الانبیاء دراستان لرستان بواسطه موقعیت سوق الجیشی واستراتژیک این خطه که لولای کشور به خلیج فارس محسوب می گررد و با این اوصاف از محرومیت تاریخی رنج می برد از اهمیت صد چندان برخورداراست.

آشنایی دکتر محمد شاهوردی با حساسیت های یاد شده ازجمله استعدادها ،هنجارها وسایر ویژگیهای لرستان، فرصت طلایی برای بهرمندی استان از ظرفیت تحول آفرین قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را پیش روی مسئولان استان قرار داد است که مردم انتظار دارند پیش از آنکه فرصت سوزی شود وانگشت حسرت به دندان گزند، آستین همت بالا زده وشرایط بهرمندی هرچه بیشتر استان از نعمت وجود قرارگاه را فراهم کنند.

لذا ایجاب می کنند مسئولان لرستان به جای حسرت و التماس سرمایه گذاران خارجی وفرش قرمر گسترانیدن پیش پای آنها که به گرد پای قرارگاه هم نمی رسند، آستین همت بالا زده وبسترسرمایه گذاری واجرای طرح های بیشتری را برای برخورداری لرستان از نعمت وجود قرار گاه فراهم کنند.

بمنظور آشنایی با شمه ای از تلاش های قرارگاه خاتم الانبیاء در لرستان گفت وگویی با دکتر محمد شاهوردی انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود.

دکتر محمد شاهوردی از؛آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا( ص) برای اجرای قطعه یک آزادراه اراک- خرم آباد که به حلقه مفقوه آزاد راه خلیج فارس شهرت یافته ،خبر داد وتحقق این مهم را در گرو اقدام سریع دولت جهت رفع موانع برشمرد.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اراک -خرم آباد تصریح کرد:با توجه به افزایش تورم و پایین بودن قیمت؛ اجرای قرارداد قبلی برای سرمایه‌گذار ممکن نسیت .اما در صورت اصلاح قیمت قرارداد و تامین منایع مالی، عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد بزودی شروع خواهد شد.

دکتر شاهوردی در گفتگو با خبرنگار کیهان به تشریح وضعیت موجود ،اقدامات انجام شده ، مشکلات و آخرین تغییرات آزادراه اراک -خرم آباد پرداخت و گفت: قطعه های ۲ ، ۳ و ۴ این آزادراه در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره‌برداری رسید و قطعه یک ۶۶ کیلومتر است که کار اجرایی آن به دلیل مباحث قراردادی فعلا راکد مانده است .

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه اراک-خرم آباد با بیان اینکه برای شروع مجدد این پروژه باید قراداد جدید منعقد شود ،افزود: با مبلغ قراداد قبلی حتی اجرای نصف پروژه هم ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه لازمه اجرای ادامه آزادراه این است که دولت ابتدا قرارداد کار اجرایی را اصلاح کند ، افزود:برای تسریع در شروع عملیات اجرایی این پروژه، لایحه ‌ای تنظیم و تقدیم دولت کردیم که قرارداد اصلاح و قیمت به روز شود.چون بحث مشارکت و سرمایه گذاری حائز اهمیت است .

دکتر شاهوردی با اظهار به اینکه دو مشکل عمده برای اجرای قطعه یک آزاد راه اراک-خرم‌آباد وجود دارد، تصریح کرد: طبق قرارداد ؛مشارکت سرمایه‌گذاری که سرمایه گذار انجام می دهد سود سرمایه گذار بر اساس سپرده‌های بلند مدت به علاوه ۳ درصد است یعنی سود سپرده‌های بلندمدت طبق اعلام بانک مرکزی ۱۸ درصد به علاوه ۳ مجموعاً ۲۱ درصد است .

وی خاطر نشان کرد: در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی شاخص تورم در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۶.۵ درصد بوده یعنی اگر در سال ۱۴۰۰ صد واحد سرمایه‌گذاری می شد قرارداد را طبق مشارکت ۱۲۳ واحد می‌دهند که بر اساس تورم موجود اگر ۱۴۶.۵ تومان به ما می‌دادند معادل ۱۰۰ واحد می شد که باز برابر می‌شدیم .حالا نه تنها ارزش پول حفظ نشده بلکه از ۴۶.۵ درصد مشارکت ۲۱.۵ درصد پرداخت می‌شود، لذا با شرایط فعلی اجرای این پروژه بر اساس قرارداد قبلی برای سرمایه‌گذار زیانده است و همین اساسی ترین مشکل سرمایه‌گذار در قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد است.

ایشان بیان داشت:جدیداً قانونی تصویب شده که سود سپرده‌های بلند مدت به علاوه ۱۰ درصد است که آن هم باز جوابگو نیست.البته شاید در قراردادهای جدید اعمال شود و شامل حال قراردادهای قدیمی نمی‌شود.

دکتر شاهوردی اظهار کرد:اگر این دو مشکل عمده حل شود، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان سرمایه‌گذار باید ۴۰ درصد تامین منابع و وزارت راه نیز ۶۰ درصد تامین منابع کنند تا عملیات اجرایی قطعه یک شروع شود.

وی شروع و اتمام قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد را مهم برشمرد و تصریح کرد:با توجه به حادثه خیز بودن محور قدیم جاده اراک- بروجرد و وضعیت برف‌گیری آن، اجرای این قطعه خیلی مهم است و با توجه به اینکه زمستان سال گذشته چندین بار گردنه زالیان مسدود شد که نیروهای آزادراه آن را بازگشایی کردند ،بنابراین چنانچه این مسائل حل شود به زودی عملیات اجرایی قطعه اول شروع خواهد شد.

دکتر شاهوردی گفت:در صورتی که منابع مالی به موقع تامین شود ساخت قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد ۴ سال کار اجرایی دارد.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ قطعه‌های ۲ ، ۳ و ۴ علیرغم نواقص اجرایی افتتاح شدند، گفت:نواقصی از قبیل خدمات رفاهی، حضور پلیس، اورژانس ، آنتن دهی خطوط و سایر مسائل که ناشی از بهره برداری زودهنگام بود وجود داشته که در این مدت پیگیری‌های زیادی برای رفع آنها صورت گرفته است.

دکتر شاهوردی با اظهار به اینکه با گذشت دو سال از افتتاح آزادراه تاکنون خدمات رفاهی بزرگ ایجاد نشده است، تصریح کرد:اما به صورت علاج بخشی و برای کاهش مشکلات مسافران در عوارضی کیلومتر ۷۹ و در عوارضی کیلومتر ۱۳۰ دو مجتمع ایجاد شده که تقریباً مشکل را حل کرده اما احداث مجتمع های بزرگ برای این مسیر از نیازهای اساسی آزادراه اراک – خرم آباد است.

وی تامین زمین و کسب مجوزهای مورد نیاز را از مشکلات عمده برای ساخت مجتمع بزرگ در محدوده آزادراه اراک-خرم آباد عنوان کرد و افزود:حدود ۱۹ مجوز موافقت اصولی از دستگاههای استان برای احداث خدمات رفاهی بزرگ نیاز است .

ایشان بیان داشت: تهیه زمین در این محور تا حدودی سخت است که به تنهایی از عهده شرکت احداث بر نمیاد و می طلبد مسئولین استان همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشند.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اراک-خرم آباد با بیان اینکه سرمایه‌گذارهایی که بنیه مالی دارند تا به امروز رغبتی به احداث مجتمع های بزرگ در کنار آزادراه ندارند ،تصریح کرد:با افرادی که کارشان احداث مجتمع های بزرگ است از جمله سرمایه‌گذاران مجتمع های مهر و ماه، مارال و مهتاب چندین بار مذاکره کردیم تا بحال هیچکدام اعلام آمادگی نکرده اند شاید به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش و وجود بروکراسی‌های زائد در پیکره ادارات استان است.

ایشان بیان داشت: هدف ما این است که افراد توانمند و با تجربه برای ساخت مجتمع های بزرگ در این محور حضوریابند.نه اینکه کسی که قطعه زمینی کنار آزاد راه دارد و فاقد تجربه و تخصص در حوزه خدمات رفاهی است بخواهد علی الظاهر یک خدمات رفاهی فاقد ویژگی های لازم ایجاد کند.

وی نبود آنتن دهی مناسب را از دیگر مشکلات این محور بیان کرد و گفت:شرکت مخابرات مشکل را در محدوده سرنمک بر طرف کرده اما مشکل ما محدود به این محور نیست .بلکه در دره دینرآباد است .کما اینکه برای رفع مشکل جاده دسترسی را ایجاد و نقاط کور را هم شناسایی و به شرکت مخابرات معرفی کردیم که برق رسانی شده تا شرکت مخابرات بتواند پوشش آنتن دهی همراه اول را ایجاد کند که انتظار داریم شرکت مخابرات به زودی این مشکل را بر طرف شود .

دکتر شاهوردی با اظهار به عدم همکاری روستائیان کنار آزادراه، خاطر نشان کرد:متاسفانه همکاری آنها با آزادراه خیلی کم است .چون طبق استاندارد آزادراه ؛هیچ گونه ورود و خروجی هم‌سطحی نباید در آزادراه باشد یعنی فقط باید یک ورود و خروج باشد که این افراد علاوه بر فرار از پرداخت عوارض از نظر ایمنی واقعاً کار خطرناکی انجام می دهند.

وی بیان کرد:در محدوده بیرانشهر چندین بار مسیر را بستیم که با فشار مسئولین و مردم مجدد باز شده اما مردم باید در بحث پرداخت عوارض و در خصوص تامین ایمنی ورود و خروج همکاری کنند.

دکتر شاهوردی گفت:کسانی که با ورود و خروج‌های ناایمن از پرداخت عوارض امتناع می کنند علاوه بر تضییع حقوق دولت و سرمایه‌گذار ،کار خطرناکی هم انجام می‌دهند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

دکتر شاهوردی با بیان اینکه متاسفانه برخی از راه‌های فرعی و غیر ایمن وارد آزادراه می‌شوند که اصلا درست نیست، اظهار کرد: طبق آمار روزانه دو تا سه هزار فرار عوارض داریم که نیاز است مسئولین مربوطه و محلی همکاری های لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه تبادل محدوده بیرانشهر اشاره کرد و بیان داشت:در طرح اولیه که مطالعه می شود باید هر پروژه ای توجیح فنی و اقتصادی داشته باشد از جمله بحث های مردمی، آمایش سرزمینی و تراکم جمعیت که همه این ها در مطالعات لحاظ می شوند.

وی با بیان اینکه در طرح اولیه برای ایجاد ورود و خروج در این محدوده به این نتیجه رسیده اند که الزامات استاندارها در خصوص ایمنی تردد و حفظ جان مردم رعایت شود، تصریح کرد:با پیگیری مردم منطقه ،مسئولین و نمایندگان مجلس و با توجه به حادثه خیز بودن جاده قدیم و از طرفی امتیاز حق تشرف یا ورود به آزادراه با شرکت احداث کننده است،با توجه به دلایل عنوان شده، شرکت احداث؛ حق تشرف و ورود را بلامانع دانسته است.

ایشان بیان داشت: از لحاظ ترافیکی با توجه به آمار تردد شمار مشاور ما در این محور، روزانه ۱۶۰۰ تردد از بیرانشهر به خرم‌آباد انجام می شود که هیچ بهره‌برداری برای این میزان تردد یک ایستگاه عوارض احداث نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اراک-خرم آباد خاطر نشان ساخت:این شرکت عمدتاً به خاطر رفاه حال مردم و حادثه خیز بودن مسیر حق تشرف و ورود را واگذار کردیم که می‌طلبد مسئولین استانی و محلی ،راهداری و شهرسازی پیگیر تامین منابع ، تملک و سایر موارد باشند و مراحل اجرایی آن را انجام بدهند که دسترسی بیرانشهر به آزادراه نیز حل شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد تردد محور قدیم به محور آزادراه انتقال یافته است، اظهار کرد:در تونل پونه به دلیل شرایطی از جمله سیستم تهویه و اطفا حریق نفتکش ها نباید عبور کنند ، چنانچه اتفاقی در این تونل رخ بدهد فاجعه می‌شود.چراکه سیستم ما هم جوابگو نیست. اما متاسفانه علیرغم نصب تابلو اعلام خطر و مکاتبات با شورای تامین، راهداری و پلیس راه، نفتکش ها همچنان از این محور تردد می کنند.

ایشان بیان داشت: طراحی برای عبور نفتکش از این محور بسیار هزینه بر است یعنی باید یک تونل دیگر کنار این تونل ها ایجاد می شد به همین دلیل شرایط تردد نفتکش‌ها در این محور مهیا نیست و تانکرهای سوخت باید از مسیر قبلی استفاده کند.

وی گفت: با توجه به اینکه موضوع جلوگیری از تردد نفتکش‌ها حاکمیتی است، بنابراین پلیس راه باید جلوی تردد آنها را در آزادراه بگیرد. چون ما مجوز نداریم از تردد نفتکش‌ها جلوگیری کنیم و هر گونه قصوری در این خصوص فاجعه به دنبال دارد.

دکتر شاهوردی با اشاره به نصب دوربین‌های ثبت تخلف در آزادراه ،اظهار کرد: دوربین ها نصب شده اند. اما هنوز فعال نیستند .متاسفانه بارها پیگیری کردیم اما راهداری توجه و تاکید نمی‌کند که پیمانکار برق دوربین‌ها را تامین کند و پلیس راه ادامه کار را انجام بده.

وی تصریح کرد:قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با توجه به وجود املاک بلا استفاده در استان ها به دولت پیشنهاد داده حدود ده هزار میلیارد تومان املاک واگذار کنند که درقبال آن پروژه اجرا شود اما پذیرفته نشد و نهایتاً دولت ۳ هزار میلیارد تومان برای چهار آزادراه شامل آزادراه اراک -خرم آباد، حرم تا حرم -آزادراه تهران شمال و آزادراه شیراز- اصفهان مصوب کرده است.

دکتر شاهوردی با بیان اینکه دولت در این راستا با هر کدام از این استان ها مکاتبه کردند که هر استان ۲۵۰ میلیارد تومان زمین به قرارگاه واگذار کنند که برای آزادراه به فروش برسانند ، اظهار کرد:متاسفانه تا این لحظه در لرستان حتی یک متر هم زمین به قرارگاه واگذار نشده که این راستا با مسئولین استان جلسه گذاشتیم و پیشنهاد دادیم اما همچنان بی نتیجه بوده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه حداقل استان از این ظرفیت بی بهره نماند لرستان سهمش ۲۵۰ میلیارد تومان زمین واگذار کند اگر بخواهیم هر کیلومتر آزادراه انجام بدهیم حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد یعنی با این پول می‌شود حدود ۲ کیلومتر آزادراه ایجاد کنیم که تعلل دراین خصوص فقط هدررفت سرمایه است. لذا پیشنهاد دادیم که ۵۰ درصد پول زمین‌ها چون روکش آسفالت آزادراه مشکل دارد و استان هم شرکت همیاری شهرداری ها دارد منابع خوبی از نظر مصالح و کارخانه دارد املاک را در اختیار ما قرار بدهد .طبق یک قرارداد با همیاری روکش آسفالت ما را انجام بدهند در قبال فروش املاک پول همیاری شهرداری ها نیز پرداخت می شود که با این کار هیچگونه سرمایه ای از استان خارج نمی شود و از طرفی علاوه بر رونق همیاری شهرداری ها مشکل آسفالت نیز رفع می شود.

وی پیشنهاد ارائه شده را مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت:اگر معادل ۲۰۰ میلیارد تومان املاک بدهند روکش آسفالت آزادراه هم که جزو سرمایه های استان است انجام می شود .لذا مسئولین باید پای کار باشند و ما تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان آمادگی داریم با همیاری شهرداری قرارداد ببندیم ۸۰ درصد ملک بدهیم مابقی هم نقدا پرداخت می کنیم .

درادامه مدیر بهره‌برداری آزادراه خاطر نشان ساخت:زمان اجرای آزادراه اراک-خرم‌آباد یک سری مشکلات داشتیم که تقریباً حل و فصل شدند .اما زمان بهره‌برداری چون نوع کار عوض می‌شود مسائل و مشکلات نیز متفاوت هستند.

مهندس حسین روزبهانی با اظهار به مشکلات حوزه آزادراه گفت:چون افراد ایثارگر از پراخت عوارضی معاف هستند متاسفانه برخی افراد با کارت جعلی ایثارگری روزانه‌ از این مسیر تردد می کنند.

مدیربهره‌برداری آزادراه اضافه بار کامیون‌ها و تریلرها را از دیگر مشکلات این محور عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: چون راهداری در این محور باسکول نصب نکرده است کامیون ها و تریلرها روزانه حتی چند بار از مسیر خرم آباد به بروجرد و بلعکس برای حمل بار استفاده می کنند و این حمل بار اضافه باعث تخریب آسفالت شده به همین دلیل نیرو های شرکت بهره‌بردار روزانه مشغول لکه گیری آزادراه هستند.

وی از نحوه برخورد برخی رانندگان با نیروهای مشغول در باجه عوارضی انتقاد کرد و اظهار داشت: باجه داری در آزادراه ها کار سخت و طاقت فرسایی است. بنابراین می طلبد همه رانندگان رفتار مناسب و در شان و منزلت خود با این عزیزان داشته باشند.

مهندس روزبهانی از اداره کار لرستان خواستار اجرای سختی کار برای باجه داران شد و گفت: به دلیل بالا بودن سختی کار در این حوزه ادامه کار برای آنها زیان آور شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا