قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با؛ اجرای ابرپروژه راهآهن چابهار-زاهدان؛ تحولی استراتژیک در شرق ایران ایجاد کرده است
اجرای ابرپروژه راهآهن چابهار-زاهدان؛ تحولی استراتژیک در شرق ایران ایجاد کرده است

با تکمیل این مسیر ۶۳۱ کیلومتری (۷۳۶ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی)، بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهرهبرداری خواهد رسید و بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد. این اتصال علاوه بر دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، زمینهساز توسعه سواحل مکران از طریق افزایش ترانزیت کالا و جابجایی مسافر خواهد شد که نقشی حیاتی در رشد اقتصادی و امنیت منطقه ایفا میکند
به گزارش طلوع پرس به نقل از روابط عمومی هلدینگ راه و شهرسازی، پروژه عظیم احداث راهآهن چابهار-زاهدان بهعنوان یکی از طرحهای عمرانی استراتژیک کشور، از سال ۱۳۹۲ به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) واگذار شد، این طرح که بهصورت EPC (طراحی و مهندسی، تأمین، اجرا) انجام میشود، با هدف توسعه سواحل مکران و منطقه میلک، بهمنظور ایجاد تحول اقتصادی و امنیتی در شرق کشور در حال اجرا است.
با تکمیل این مسیر ۶۳۱ کیلومتری (۷۳۶ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی)، بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهرهبرداری خواهد رسید و بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد. این اتصال علاوه بر دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، زمینهساز توسعه سواحل مکران از طریق افزایش ترانزیت کالا و جابجایی مسافر خواهد شد که نقشی حیاتی در رشد اقتصادی و امنیت منطقه ایفا میکند.
مهندس خیرخواه، مدیر پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان عنوان کرد: انجام ۴۴ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۲۶ میلیون مترمکعب خاکریزی و ۲ میلیون مترمکعب بتنریزی بهمنظور تکمیل زیرسازی در این پروژه انجام شده است.

مهندس خیرخواه با بیان اینکه احداث ۲۰۱ پل و تقاطع به طول ۲۰ کیلومتر، ۱۹۵۰ دستگاه آبرو و ۳۹ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر، بخشی از این طرح عظیم اجرایی شده است، گفت: در بخش روسازی، بیش از ۹۰ هزار تن ریل، ۱.۶ میلیون مترمکعب بالاست و ۱.۲ میلیون قطعه تراورس که تماما تولید داخل است، بهکار گرفته میشود.
وی تصریح کرد:این پروژه شامل ۳۳ ایستگاه است که ۲۷ ایستگاه بینراهی، ۵ ایستگاه مسافری در شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان و یک ایستگاه تشکیلاتی باری در چابهار را شامل میشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، پروژه به ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته که شامل ۸۰ درصد در بخش زیرسازی و ۳۰ درصد در روسازی و احداث ایستگاهها است، عنوان کرد:فاز نخست این پروژه در آبان ۱۴۰۱ به بهرهبرداری رسید و ۳۰ درصد مسیر حدفاصل زاهدان تا خاش با طول ۱۵۵ کیلومتر (۱۸۰ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی) و شامل دو ایستگاه مسافری زاهدان و خاش و ۶ ایستگاه بینراهی، هماکنون روزانه به جابجایی مسافر میپردازد. پیشرفت زیرسازی مابقی مسیر از ایرانشهر تا چابهار نیز به ۷۷ درصد رسیده است.
مدیر پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان به چالش و موانع این پروژه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:اجرای این ابرپروژه با چالشهای متعددی از جمله توپوگرافی خاص منطقه که شامل ۱۷ کیلومتر تونل از میان کوههای تفتان و آهوران و احداث ۲۰۱ پل در مسیر است. شرایط آب و هوایی سخت، از بارانهای موسمی و سیلابها تا دمای بسیار بالا، به همراه کمبود نیروی متخصص بومی و دوری از مرکز کشور مواجعه بوده که بر مشکلات اجرای پروژه افزوده است.
وی خاطر نشان کزد:علیرغم همه مشکلات و موانع تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) با عزم و اراده جهادی، تمامی مسیرها و جبهات کاری را فعال نگه داشته و امیدوارند با تامین به موقع منابع، فاز بعدی پروژه بین خاش و ایرانشهر تا سال آینده و بهزودی کل طرح را به بهرهبرداری برسانند.
پایان خبر/



