دکتر حاجی میرزایی بیان کرد : پروژه راه آهن رشت _ آستارا زمینهساز تحولی بزرگ در حوزه حملونقل بینالمللی کشور است
پروژه راه آهن رشت _ آستارا زمینهساز تحولی بزرگ در حوزه حملونقل بینالمللی کشور است

پروژه راهآهن رشت – آستارا یکی از طرحهای راهبردی و مورد تأکید ویژه رئیسجمهور است و دولت با تمام توان از تسریع در روند اجرای آن حمایت میکند. این پروژه، زمینهساز تحولی بزرگ در حوزه حملونقل بینالمللی کشور خواهد بود
به گزارش طلوع پرس،رئیس دفتر رئیسجمهور در جریان بازدید از پروژه راهآهن رشت _ آستارا ضمن قدردانی از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در جهت تلاش اجرای پروژه مهم و استراتژیک ، گفت: پروژه راهآهن رشت – آستارا یکی از طرحهای راهبردی و مورد تأکید ویژه رئیسجمهور است و دولت با تمام توان از تسریع در روند اجرای آن حمایت میکند. این پروژه، زمینهساز تحولی بزرگ در حوزه حملونقل بینالمللی کشور خواهد بود.
در ادامه، سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ضمن بررسی مسائل پیرامونی پروژه، بر لزوم هماهنگی میان دستگاههای اجرایی برای رفع موانع و تسریع عملیات عمرانی تأکید کرد.
بر پایه این گزارش، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در حاشیه بازدید از پروژه راهآهن رشت – آستارا گفت: این پروژه یکی از حلقههای مهم کریدور شمال – جنوب است که تکمیل آن میتواند نقشی تعیینکننده در اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا ایفا کند.
مهندس هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ، خاطرنشان ساخت:حداکثر سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پیشبینی شده و این مسیر شامل ۶۳ دستگاه پل به طول ۴۱ کیلومتر و یک دستگاه تونل به طول ۱,۹۶۰ متر است. همچنین ظرفیت جابهجایی سالانه ۱۵ میلیون تن بار برای آن طراحی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به حجم عملیات اجرایی پروژه را مهم برشمرد و عنوان کرد: ۷ میلیون و ۹۰۵ هزار مترمکعب خاکریزی، ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱ میلیون و ۸۴۲ هزار مترمکعب ماسهبادی، ۷۲۰ هزار مترمکعب بالاست و ۳۶۵ هزار مترطول حفاری شمع انجام شده یا در دست اقدام است. علاوه بر این، میزان بتن مصرفی بیش از ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار مترمکعب و آرماتور ۱۶۲ هزار تن برآورد شده است و برای بخش روسازی نیز ۴۸۵ هزار عدد تراورس و ۳۵ هزار تن ریل در نظر گرفته شده است.
مهندس بازوند در ادامه با اشاره به ایستگاههای مسیر اجرای پروژه اظهار داشت:در مسیر رشت تا آستارا ۱۰ ایستگاه ریلی طراحی شده است که شامل ایستگاههای رشت، صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، تالش، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا است. دو ایستگاه رشت و آستارا بهعنوان ایستگاههای تشکیلاتی نیاز به توسعه دارند و ایستگاه لوندویل نیز علاوه بر کاربری مسافری، نقش پشتیبانی را ایفا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:تلاش ما بر این است که ضمن رفع چالشهای اجرایی و مالی، بتوانیم روند پیشرفت پروژه را شتاب ببخشیم تا این محور راهبردی در زمانبندی پیشبینیشده به بهرهبرداری برسد. تکمیل این پروژه نه تنها موجب رونق اقتصادی گیلان و آستارا میشود، بلکه گام بلندی در جهت افزایش سهم ایران از ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب خواهد بود.

لازم به ذکر است؛نشست بررسی پیشرفت پروژه راهآهن رشت – آستارا با حضور دکتر محسن حاجیمیرزایی رئیس دفتر رئیسجمهور، سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، مهندس بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی و جمعی از مدیران استانی گیلان صبح روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در محل کارگاه اجرایی این پروژه برگزار شد
گفتنی است پروژه راهآهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده اتصال ریلی ایران به آذربایجان و روسیه، یکی از مهمترین طرحهای استراتژیک کشور در حوزه حملونقل و ترانزیت بینالمللی به شمار میرود که با تلاش متخصصان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در حال اجرا و پیشرفت است.
در جریان این بازدید، آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه و چالشهای فنی و مدیریتی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین بر اهمیت ژئوپلیتیکی این طرح به عنوان یکی از کلیدیترین مسیرهای کریدور شمال – جنوب و نقش آن در افزایش ترانزیت کالا میان ایران، آذربایجان، روسیه و سایر کشورهای منطقه تأکید شد.
🔹️پروژه رشت _ آستارا به همت فرزندان نظام جمهوری اسلامی در موسسه موفق و سربلند شهید رجایی در دست اجرا است.
🔹️مهندس محمد رضا هادوی مدیرعامل موسسه شهید رجایی از مدیران مردمی و میدانی کشور است که پروژه های عمرانی بسیاری را در کشور اجرایی و به بهرهبرداری رسانده است.
🔹️این مدیر جامع نگر با تکیه بر توان و تجربه خویش و شناخت ظرفیت های عمرانی و زیر ساختی کشور توانسته بسیاری از پروژه های تحت مدیریتش را با رعایت فنی تخصصی و بالاتربن کیفیت را پیش از موعد مقرر به بهرهبرداری برساند.
پایان/



